Biežāk uzdotie jautājumi un atbildes
        
                        Kā pasargāt sevi no krāpniekiem?
        
        
            
            
        
    
    Kā pasargāt sevi no krāpniekiem?
- Esi uzmanīgs, saņemot e-pastus Latvijas Pasta vārdā.
Pārliecinies, ka tiešām saņem ziņu no mums: - Pārbaudi sūtītāja e-pasta adresi – Latvijas Pasta e-pasti vienmēr beidzas ar @pasts.lv.
 - Pievērs uzmanību e-pasta saturam – vai nav valodas kļūdu, izlaistu burtu vai pārlieku steidzīgas sajūtas.
 - Latvijas Pasta oficiālā mājaslapa ir www.pasts.lv – citu līdzīgu adrešu gadījumā esi piesardzīgs.
 - Neklikšķini uz aizdomīgām saitēm e-pastos vai SMS ziņās.
Pirms klikšķa uzvirzi peles kursoru uz saites (bet neklikšķini) un paskaties, uz kurieni tā patiesībā ved. - Ja gaidi sūtījumu, tā statusu pārbaudi tikai drošā vietnē: https://pasts.lv/
 
        
                        Ko darīt, ja esmu ievadījis savus datus krāpnieciskā vietnē?
        
        
            
            
        
    
    Ko darīt, ja esmu ievadījis savus datus krāpnieciskā vietnē?
- Nekavējoties sazinies ar savu banku un pastāsti par notikušo.
 - Ja krāpšanas rezultātā esi cietis finansiālus zaudējumus, iesniedz iesniegumu Valsts policijā.
 
        
                        Kādi krāpniecības gadījumi šobrīd ir visbiežāk sastopami?
        
        
            
            
        
    
    Kādi krāpniecības gadījumi šobrīd ir visbiežāk sastopami?
Krāpnieki bieži rīkojas šādi:
- sūta SMS vai e-pastus, aicinot it kā Latvijas Pasta vārdā precizēt sūtījuma datus vai piegādes adresi;
 - piedāvā apmaksāt muitas maksu caur viltus Latvijas Pasta mājaslapām;
 - sociālajos tīklos piedāvā iegādāties “neizņemtus sūtījumus”.
 
        
                        Kā Pasts nekad nerīkojas?
        
        
            
            
        
    
    Kā Pasts nekad nerīkojas?
Latvijas Pasts nekad:
- neprasa ievadīt bankas konta vai maksājumu kartes datus e-pastā vai SMS;
 - neprasa apstiprināt darbības ar Smart-ID vai kodu kalkulatoru;
 - neorganizē “neizņemtu sūtījumu” izpārdošanas.
 
        
                        Vai Pasta klientu dati ir drošībā?
        
        
            
            
        
    
    Vai Pasta klientu dati ir drošībā?
Latvijas Pasts informē, ka:
- nav konstatēts neviens datu noplūdes gadījums;
 - IT drošības risinājumi tiek pastāvīgi stiprināti un atjaunoti, lai novērstu riskus, ko rada pieaugošās krāpnieku aktivitātes.
 
        
                        Kā ziņot par drošības pārkāpumu?
        
        
            
            
        
    
    Kā ziņot par drošības pārkāpumu?
Ziņo uz e-pastu itdrosiba@pasts.lv, norādot:
- ievainojamības detalizētu aprakstu (ieskaitot URL un veidu);
 - informāciju, kas nepieciešama ievainojamības atkārtošanai (arī ekrānuzņēmumus);
 - savu kontaktinformāciju – vārdu, uzvārdu, e-pastu un tālruņa numuru.
 
Par drošības gadījumiem vari ziņot arī CERT.LV:
- e-pasts: cert@cert.lv vai cert@cert.gov.lv
 - tālrunis: +371 67085888
 
Visa sniegtā informācija tiek apstrādāta konfidenciāli, aizsargājot visu iesaistīto pušu intereses.
        
                        Kā vēl varu pasargāt sevi internetā?
        
        
            
            
        
    
    Kā vēl varu pasargāt sevi internetā?
- Sekojiet līdzi CERT.LV jaunākajai informācijai par to, kā pasargāt sevi – skatiet 2024. gada ieteikumus.
 - Pārbaudiet, vai jūsu e-pasta sistēmā pareizi darbojas DMARC validācija, īpaši, ja saņemat krāpnieciskus e-pastus.
 - Izmantojiet CERT.LV un NIC.LV DNS Ugunsmūri – https://dnsmuris.lv/
Tas ir bezmaksas rīks, kas bloķē piekļuvi aktīvām krāpnieciskām vietnēm. Informācija tiek atjaunota katru dienu. 
Krāpniecības piemēri





                                    
                                    
                                    
                                    
                                    