Pasargā sevi no krāpniekiem

Esi vērīgs! Pasargā sevi no krāpniekiem!

  • Ja saņem aizdomīga satura e-pastu, pārliecinies par sūtītāja e-pasta adresi. Latvijas Pasta e-pasti vienmēr beidzas ar @pasts.lv.
  • Pievērs uzmanību saņemtā e-pasta detaļām – valodas, trūkstošiem burtiem un gramatikas kļūdām, vai tiek radīta steidzamības sajūta.
  • Latvijas Pasta mājaslapas nosaukums ir www.pasts.lv.
  • Nespied uz aizdomīgām saitēm, kas iekļautas e-pastos vai sms īsziņās, īpašu uzmanību pievēršot mājaslapas nosaukuma garumam un īpašajām rakstzīmēm. Atsevišķi e-pasta pakalpojuma sniedzēji piedāvā iespēju pārbaudīt, uz kurieni patiesībā saite ved - to var izdarīt, uzvirzot peles kursoru uz dotās saites, bet neklikšķinot, un tad skatoties, kāda saite parādās loga apakšā.
  • Ja gaidi sūtījumu, pārliecinies par tā statusu, izmantojot drošus rīkus, piemēram, https://pasts.lv/lv/kategorija/sutijumu_sekosana/.
  • Neizpaud savus personas datus, t. sk. vārdu, uzvārdu, personas kodu vai bankas konta numuru, maksājuma kartes datus e-pastā, sms īsziņā vai telefona sarunā!
  • Ja rodas šaubas par saņemtās informācijas patiesumu, sazinies ar Latvijas Pasta Klientu atbalstu pa tālruni 67008001, 27008001 vai e-pastā info@pasts.lv.
  • Ja esat pikšķerēšanas vietnē ievadījis/-usi savus bankas piekļuves datus, aicinām nekavējoties sazināties ar savu banku, un pastāstīt par notikušo.
  • Ja krāpšanas rezultātā esat cietis/-usi arī finansiālus zaudējumus, iesakām ar iesniegumu vērsties arī Valsts policijā.

Šobrīd novērojamas dažādas krāpnieku aktivitātes:

  • īsziņās vai e-pastā aicinot klientus it kā Latvijas Pasta mājaslapā precizēt sūtījuma datus vai piegādes adresi;
  • īsziņā aicina apmaksāt piemēroto muitas maksu par paciņu, kas jāapmaksā it kā Latvijas Pasta mājaslapā;
  • sociālajos tīklos piedāvājot iegādāties it kā Latvijas Pastā neizņemtus sūtījumus.

Latvijas Pasts nekad ar sms vai e-pasta ziņu starpniecību neprasa klientiem ievadīt bankas konta vai maksājumu kartes datus, kā arī apstiprināt darbības ar Smart-ID/kodu kalkulatora kodu. Latvijas Pasts nekad neorganizē neizņemtu sūtījumu izpārdošanas.

Latvijas Pasta klientu dati ir drošībā, un uzņēmumā nav konstatēts neviens datu noplūdes gadījums. Ņemot vērā pastiprināto krāpnieku aktivitāti, Latvijas Pasts stiprina un atjauno IT drošības risinājumus, lai izvairītos no šādiem riskiem.

Ziņo par drošības pārkāpumu

Par jebkādu kļūmi drošības sistēmā aicinājums ziņot uz Latvijas Pasta e-pasta adresi itdrosiba@pasts.lv, ietverot šādu informāciju:

  • ievainojamības detalizētu aprakstu, ieskaitot URL un ievainojamības veidu;
  • informācija, kas mums nepieciešama ievainojamības atkārtošanai, tai skaitā ievainojamības ekrānuzņēmumus;
  • atklājēja kontaktinformāciju - vārds un uzvārds, e-pasta adrese, tālruņa numurs.

Vai ziņot CERT.LV gan pa e-pastu – cert@cert.lv vai  cert@cert.gov.lv , gan pa telefonu - +371 67085888. Visa informācijas apmaiņa ir konfidenciāla, lai nodrošinātu incidentā iesaistīto pušu, tajā skaitā arī CERT.LV, intereses un tiesības.

Kā arī Latvijas Pasts saviem klientiem un sadarbības partneriem iesaka sekot līdzi CERT.LV jaunākajai informācijai kā sevi pasargāt 2024. gadā  skat. šeit.

  • Ja esat saņēmuši krāpniecisku e-pastu, tad jums vai jūsu e-pasta pakalpojuma sniedzējam aicinām pievērst uzmanību tam, vai pareizi darbojas DMARC validācija. Vairāk šeit

  • Izmantot CERT.LV un NIC.LV DNS Ugunsmūri (https://dnsmuris.lv/ ). Šis bezmaksas rīks satur informāciju par aktīvajās krāpnieciskajās kampaņās izmantotajām lapu adresēm un pasargā interneta lietotājus no šo vietņu apmeklēšanas. Informācija tiek atjaunota un papildināta katru dienu.