09.07.2012

2012.gada pirmā pusgada rezultāti liecina, ka visbiežākais ārējais iemesls korespondences kvalitatīvas piegādes traucējumiem ir nesakārtota adrešu numerācija, neatbilstošs pastkastīšu tehniskais stāvoklis, kā arī nepieskatīti mājdzīvnieki, kas apdraud pastnieku veselību un neļauj tiem veikt Latvijas Republikas normatīvajos aktos noteiktos darba pienākumus.

Saskaņā ar Latvijas Pasta darbinieku novērojumiem šogad viens no būtiskākajiem pastnieku darbu apgrūtinošajiem ārējiem faktoriem ir nesakārtota adrešu numerācija, kas izpaužas atsevišķās teritorijās ar jaunu ielu veidošanu paralēli spēkā esošajiem māju nosaukumiem vai vairāku ielu apvienošanu vienā un attiecīgi – jaunas numerācijas piešķiršanu tajās esošajiem namiem. Nereti veidojas situācijas, kad par jauno adrešu kārtību netiek informēts ne Latvijas Pasts, ne arī korespondences izsūtītāji, tajā skaitā bankas, telekomunikāciju un komunālo pakalpojumu sniedzēji, un Latvijas Pasta darbiniekiem nav iespēju piegādāt pasta sūtījumus atbilstoši norādītajām adresēm.

Iemesli, kas kavē un apgrūtina korespondences piegādi, ir arī samērā bieži novērojamā mājas reālās adreses un uz tās norādītās adreses vai nosaukuma neatbilstība – juridiski konkrētajai ēkai ir viena adrese, bet uz mājas ir norādīts pavisam cits numurs vai nosaukums. Tāpat bieži ir gadījumi, kad uz mājas adrese nekādā veidā netiek norādīta vispār, vai absurdas situācijas, kad mājām vienā ielā ir vienādi numuri, – sk. attēlus šeit.

Ne mazāk svarīgs iemesls, kādēļ var kavēties korespondences piegāde, ir bojātas pastkastītes vai to neatbilstošs izvietojums un izmērs. Biežāk sastopamās problēmas ir pastkastīšu neesamība, neidentificējamas, bojātas un neaizslēgtas pastkastītes, pārāk maza izmēra pastkastītes vai to izvietojums nepiemērotā un grūti pieejamā vietā.

Latvijas Pasts atgādina, ka adresātiem, kuri savas pastkastītes nav novietojuši saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem un kuru pastkastītes ir bojātas, pasta pakalpojumu sniedzējam ir tiesības pasta sūtījumus nepiegādāt, bet izsniegt pēc pieprasījuma vai ievietot tos abonenta kastītē pasta nodaļā, ja adresātam tāda ir.

Joprojām viens no izplatītākajiem apstākļiem, kas apgrūtina sūtījumu kvalitatīvu piegādi, ir īpašnieku nepieskatīti suņi. Tā  2011.gadā no suņu uzbrukumiem cietuši 37 pastnieki, un septiņos no šiem gadījumiem pastniekiem bija nepieciešama ilgstoša ārstēšanās. 2012.gada pirmajos sešos mēnešos no suņu uzbrukumiem ir cietuši jau 23 pastnieki, un pieciem ir nepieciešama ilgstoša ārstēšanās. Pēdējo gadu laikā ir fiksēts tikai viens gadījums, kad pastniekam uzbrucis klaiņojošs suns, visos citos gadījumos uzbrucēji bijuši saimnieku suņi.

Latvijas Pasts aicina klientus atcerēties, ka saskaņā ar Pasta likumu, kas balstīts Pasaules Pasta konvencijas nosacījumos, pastnieka pienākums ir nogādāt sūtījumu līdz pastkastītei, bet ierakstītus sūtījumus – saņēmējam tieši rokās. Šī iemesla dēļ pastniekam ir jādodas īpašuma teritorijā, iepriekš novērtējot, vai viņš netiek apdraudēts. Ir bijuši gadījumi, ka pastnieks, redzēdams, ka suns ir pieķēdēts, devies līdz adresātu durvīm, tomēr suns, pamanīdams pastnieku, ir ticis pāri barjerām un uzbrucis. Tāpat arī ir bijuši gadījumi, ka suņi izskrien no mājas mirklī, kad saimnieks ver vaļā durvis.

Latvijas Pasts neapzinīgos suņu saimniekus aicina savus mājdzīvniekus pieskatīt rūpīgāk, jo suņa uzbrukums ne tikai apdraud pastnieku veselību un dzīvību, kavē korespondences sūtījumu un preses piegādi, bet saimnieks var tikt arī sodīts. Par uzbrukumiem rakstiski tiek informēta pašvaldības policija un Pārtikas un veterinārais dienests, kuru darbinieki sastāda administratīvo protokolu un piemēro sodu. Dzīvnieku turēšanas noteikumu pārkāpumu gadījumā fiziskai personai draud sods no 5 līdz 250 Ls, savukārt juridiskai personai – no 10 līdz 500 Ls.

Latvijas Pasts aicina ikvienu klientu būt atbildīgam un parūpēties par savu sūtījumu drošu, ātru un ērti saņemšanu, nodrošinot pastniekam iespēju kvalitatīvi veikt korespondences un preses piegādi. Latvijas Pasts saka paldies visiem tiem, kuri šādu iespēju nodrošina jau tagad.


Par VAS Latvijas Pasts


Latvijas Pasts
nodrošina plašāko pasta pakalpojumu pieejamību visā Latvijas teritorijā, uzturot vairāk nekā 600 pasta pakalpojumu sniegšanas vietu. Uzņēmuma pamatfunkcija ir universālā pasta pakalpojuma sniegšana, papildus nodrošinot arī komercpārvadājumu, eksprespasta, maksājumu, preses, mazumtirdzniecības un filatēlijas pakalpojumus. Latvijas Pasts ir valstij pilnībā piederošs uzņēmums, kurā strādā vairāk nekā 4500 darbinieku.



Papildu informācija:
Zane Plone,
VAS Latvijas Pasts
sabiedrisko attiecību speciāliste
Tālr.: + 371 67608504
E-pasts: zane.plone@pasts.lv