Latvijas Pasts pērn strādāja ar 108,3 milj. EUR apgrozījumu

31.05.2024

Latvijas Pasts pērn strādāja ar 108,3 milj. EUR apgrozījumu

VAS Latvijas Pasta neto apgrozījums 2023. gadā bija vēsturiski augstākajā līmenī – 108,3 milj. EUR, kas ir par 8,3 milj. EUR jeb 8 % vairāk nekā 2022. gadā. Pērn uzņēmuma neto peļņa bija 0,5 milj. EUR, liecina Latvijas Pasta gada pārskats par 2023. gadu.

2023. gadā Latvijas Pasts turpināja diversificēt pakalpojumu klāstu, nodrošinot stabilus finanšu rādītājus un audzējot apgrozījumu paku, tranzīta un eksprespasta sūtījumu pakalpojumu sniegšanā. Šo pakalpojumu pieprasījumu ir veicinājusi klientu attiecību stiprināšana un jaunu klientu piesaiste, kā arī uzsāktie efektivitātes pasākumi pārvadājumu un sūtījumu apstrādē.

Ņemot vērā ģeopolitisko situāciju, Latvijas Pasts 2023. gadā pārtrauca tranzīta sūtījumus uz Baltkrieviju, kas iepriekš bija nozīmīgs tranzīta pakalpojumu galamērķis. Neskatoties uz to, Latvijas Pasts 2023. gadā demonstrēja savu eksportspēju, ko apliecina eksporta ieņēmumu īpatsvara tendences apgrozījumā. 2023. gadā eksporta ieņēmumu apjoms no kopējā neto apgrozījuma veidoja 37,1 milj. EUR, kas ir par 1,2 milj. EUR jeb 3,4 % vairāk, salīdzinot ar iepriekšējo gadu. Vienlaikus Latvijas Pasts apzinās, ka turpmākais eksporta apjomu kāpums būs izaicinošs.

Apgrozījuma rādītāju ietekmēja Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas apstiprinātie vēstuļu korespondences un pasta paku sūtījumu tarifi, kas stājās spēkā un tiek piemēroti no 2023. gada 1. janvāra, bet abonēto preses izdevumu piegādes pakalpojumu tarifi stājās spēkā 2023. gada 1. martā.

2022. gadā no pievienotās vērtības nodokļa pārmaksas tika atgūti 5,5 milj. EUR, kas aizpērn pozitīvi ietekmēja neto peļņas rādītāju. 2023. gadā šādas pārmaksas netika atgūtas.

“2023. gada darbības rādītāji stiprina mūsu pārliecību mainīties, lai kļūtu par Latvijas klientu pirmo izvēli sūtījumu jomā. Sīvā konkurence sūtījumu jomā, ģeopolitiskā situācija, kas mainījusi mūsu tranzīta biznesa apjomu, un daudzi citi izaicinājumi mudina veikt izlēmīgas darbības efektivitātes uzlabošanai un izmaksu optimizācijai nākotnē, lai nodrošinātu ilgtspējīgu nacionālā pasta operatora izaugsmi. Pateicos visiem Latvijas Pasta klientiem par sadarbību un darbiniekiem par atbildīgu un pašaizliedzīgu darbu 2023. gadā!” uzsver Latvijas Pasta valdes priekšsēdētāja Beāte-Krauze Čebotare.

Visā pasaulē pasta nozare sastopas ar universālā pasta pakalpojuma un citu tradicionālo pasta pakalpojumu, kas ietver vēstuļu un preses izdevumu piegādi, samazinājumu ik gadu par 8 %-14 %. Pieprasījuma svārstības novērojamas arī preses izdevumu abonēšanas, neadresētās reklāmas un informatīvo materiālu piegādes pakalpojumiem. Nacionālie pasta operatori maina darbības modeļus, t.sk. meklē alternatīvus risinājumus pasta nodaļām, kuru apmeklētība ar katru gadu samazinās.

Tādējādi 2023. gadā Latvijas Pasts uzsāka savas darbības transformāciju, lai kļūtu par klientiem draudzīgu un mūsdienīgu uzņēmumu. Stratēģiskās pārmaiņas ietver gan efektīvu un kvalitatīvu pakalpojumu ieviešanu, gan uzlabojumus sūtījumu piegādē un klientu apkalpošanā, apņemoties līdz 2026. gada beigām pilnveidot pakalpojumus, lai tie būtu ērti un droši pieejami ikvienam, t.sk. arī cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem. 

Lai kāpinātu savu darbības efektivitāti, 2023. gadā Latvijas Pasta investīciju apjoms sasniedza EUR 5,8 milj., kas ir par 2,7 milj. EUR vairāk nekā iepriekšējā gadā un ir augstākais investīciju apjoms pēdējo 6 gadu laikā. Galvenais ieguldījumu mērķis ir pakalpojumu efektivitātes un klientu apmierinātības uzlabošana, kā arī loģistikas un sūtījumu apstrādes modernizācija, lai nodrošinātu ātrāku un uzticamāku sūtījumu piegādi un garantētu turpmāku Latvijas Pasta attīstību.

Straujā tehnoloģiju laikmetā mainās cilvēku gaidas par pakalpojumu sniegšanas procesu, ātrumu un kvalitāti. Gan sadarbības partneri, gan klienti arvien vairāk uzmanības velta uz ilgtspējības principiem balstītas sadarbības veicināšanā, tādējādi ilgtspējības iedzīvināšana Latvijas Pasta darbībā ir būtiska ne vien saistošā normatīvā regulējuma izpildes kontekstā, bet arī pakalpojumu konkurētspējai.

Latvijas Pasts ir definējis, ka tā ilgtspēja iezīmē uzņēmuma tiekšanos uz energoefektivitāti, digitalizāciju, darbinieku labbūtību un izaugsmi iekļaujošā un drošā darba vidē, kā arī efektīvu saimniecisko darbību un finanšu ilgtspēju.

2024. gadā Latvijas Pasts īsteno vērienīgas pārmaiņas un mērķtiecīgi attīsta e-komerciju, lai paplašinātu savu darbību Baltijas valstu mērogā un plašāk. Attīstības virzieni un pārstrukturētās darbības mērķi:

•            kļūt par klientu pirmo izvēli fiziskajā un digitālajā vidē;

•            fokusēties uz sūtījumu piegādes, tranzīta un finanšu pakalpojumiem;

•            attīstīt mūsdienīgus, klientiem ērtus un draudzīgus pakalpojumus.

Plānots, ka jau 2025. gadā Latvijas Pasta pakomātu tīkls būs vislielākais Latvijā, un to veidos ap 500 pakomātu. Uzņēmums pilnveido sūtījumu piegādes procesus, klientu apkalpošanu un klientu pašapkalpošanās rīka Mans Pasts funkcionalitāti.

Par VAS Latvijas Pasts

Latvijas Pasts ir valsts kapitāla sabiedrība, un tās darbības virzieni ietver pasta, loģistikas un finanšu pakalpojumus. Uzņēmums specializējas iekšzemes un starptautiskās piegādēs, sākot ar e-komercijas un paku sūtījumiem līdz presei, vēstuļu korespondencei un personalizētiem loģistikas risinājumiem. Latvijas Pasts, izmantojot uzticamus gaisa, ūdens un sauszemes tranzīta savienojumus, sniedz pakalpojumus gan privātpersonām, gan biznesa klientiem. Nacionālā pasta operatora komandu veido ap 2300 darbinieku.

Latvijas Pasts rūpējas par klientu pieredzi vairāk nekā 600 pasta pakalpojumu sniegšanas vietās valstī. Uzņēmums pastāvīgi ievieš inovācijas un mūsdienīgas tehnoloģijas, attīstot valstī lielāko pakomātu pārklājumu 500 vietās. Latvijas Pasta vīzija – kļūt par pirmo izvēli ikkatra Latvijas iedzīvotāja sūtījumiem.

Papildu informācijai: 

Laila Kļaviņa | Komunikācijas un filatēlijas daļas vadītāja 

E-pasts: pr@pasts.lv, laila.klavina@pasts.lv  

Latvijas Pasta sociālo mediju profili: 

Twitter; Facebook; Instagram; Linkedin